Vai zināt, tā nemaz nav patīkama sajūta, ka tevi sāk apdzīt paša piekabe. Lielākoties gan piekabe vispirms brīdina vadītāju un tikai tad dodas savās gaitās.

Pirmais brīdinājuma signāls: lai gan jūs nekustināt stūri, piekabe aizmugurē sāk zvāroties. Kad samazināt ātrumu, tā nomierinās, un brauciens var turpināties. Otrais brīdinājuma signāls: piekabes impulsi pāriet uz velkošo transportlīdzekli, mašīna pārņem piekabes kustības. Uzmanību: iespējamība izslīdēt jūtami palielinās! Ar bremžu palīdzību samaziniet ātrumu, līdz mašīna un piekabe atjauno gaitas stabilitāti.

Zelta likumi, kā izvairīties no šūpošanās jau pirms brauciena:

  • nepārkraujiet piekabi;
  • nebrauciet pārāk ātri;
  • nepārsniedziet pieļaujamo slodzi uz sakabes punktu, smaguma centram vajadzētu atrasties īsi pirms piekabes ass;
  • smagāko kravu novietojiet iespējami tuvāk smaguma centram. Ja novietosiet vienu kasti pie priekšējās un otru pie aizmugurējās piekabes sienas, padarīsiet piekabi par masīvu svārstu, kas sāks kustēties pats par sevi.

10 lietas, kas jāzina par piekabes vilkšanu

1. Vai piekabēm ceļu satiksmē ir īpaši noteikumi?

Piekabei obligāti jābūt noteiktajā kārtībā reģistrētai, tai jābūt veiktai tehniskajai apskatei, kā arī derīgai OCTA polisei. Lai iepriekšminēto veiktu, piekabei jābūt aprīkotai ar noteiktām apgaismes ierīcēm, atstarotājiem. Vieglo auto piekabēm no 1. decembra līdz 1. martam jābūt aprīkotām ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos.

Ārpus apdzīvotām vietām, velkot piekabi, braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 80 km/h. Braucot jebkurā diennakts laikā, piekabei jābūt iedegtiem gabarītlukturiem un numura zīmes apgaismojumam. Apstājoties vai stāvot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos, transportlīdzekļiem un to piekabēm jābūt iedegtiem gabarītlukturiem. Ja ir bieza migla, stipri līst vai snieg u.tml., atļauts iedegt arī piekabes miglas lukturus. Aizliegts vilkt:

  • vairāk par vienu piekabi;
  • piekabi, kuras masa pārsniedz vilcēja izgatavotāja noteikto piekabes masu, kas paredzēta vilkšanai.

2. Kā varu uzzināt, kāda ir pieļaujamā piekabes masa?

Diemžēl Latvijā transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā šis parametrs netiek norādīts, kā tas ir daudzās citās valstīs. Informāciju par izgatavotāja noteikto vilkšanai paredzētās piekabes masu nākas var meklēt pie konkrētās auto markas dīlera vai servisos, kur pieejami attiecīgie katalogi.

3. Vai ir iespējams uzstādīt arī ESP?

Jā, Latvijā ir firmas, kas piedāvā uzstādīt piekabēm ESP. Sistēma sastāv no motora un sensoru sistēmas, tiek uzstādīta uz piekabes ass un savienota ar bremzēm. Piekabei sākot svārstīties, ESP aktivizē bremžu sistēmu.

4. Kas jāievēro, iekraujot piekabē kravu?

Ieteicams paturēt prātā: krava jānovieto maksimāli atbilstoši formai, tas ir, kravai vajadzētu stingru balstu. Visvienkāršāk to piestumt pie priekšējās sienas. Krava vienmēr jānofiksē ar siksnām – tas ir svarīgi, jo slīdēt mēdz arī smagi priekšmeti. Smagākie priekšmeti jānovieto zemu piekabes vidū, iespējami tuvu asij.

Svarīgi – bez fiksējošām siksnām tas ne vien nav droši, bet par to draud arī sods. Turklāt avārijas gadījumā, izvērtējot nodarījuma sekas, var tikt piemērots arī lielāks sods.

5. Vai ir piekabes ar divām asīm?

Jā, ES tādas ir atļautas. Līdz šim regulējums bija tāds, ka vieglie automobiļi drīkstēja vilkt tikai piekabes ar vienu asi, turklāt par vienu asi tika uzskatītas tādas divasu piekabes, kurām attālums starp asīm bija mazāks par vienu metru. Īpaši garu piekabju gadījumā divas asis ir priekšrocība, jo pagrieziena rādiuss ir lielāks un piekabe tā nesasveras uz sāniem.

6. Kā var noteikt slodzi uz sakabes punktu?

Vispirms jānosaka pieļaujamais sakabes punkta augstums. Ir divas norādes – viena no tām uz automašīnas āķa uzlīmes, otra – uz uzlīmes uz piekabes dīseles. Jāievēro zemākā norādītā vērtība. Svarīgi: pieļaujamo slodzi būtu jāizmanto pilnībā, jo tad sastāva stabilitāte būs vislabākā.

Kā var noteikt slodzi uz sakabes punktu? Lai būtu pavisam droši, jānoliek balsts uz svariem un uz balsta jānovieto piekabes dīsele.

7. Kas jāievēro, pērkot lietotu piekabi?

Padomi:

  • tā kā riepu protektors dilst minimāli, riepas bieži ir vecas;
  • iespējamas elektrisko kontaktu problēmas, kabeļi ir nodiluši, nepareizi piemontētas kontaktdakšas, kuras ir iepriekš norautas;
  • izmēģiniet bremžu darbību testa brauciena laikā;
  • pārbaudiet, vai rāmja metinātās šuves nav sākušas sadalīties. Lietotas piekabes ir iecienītas, taču to cenas – augstas, tāpēc der padomāt par jaunas iegādi.

8. Kāda autovadītāja apliecība nepieciešama?

Papildus transportlīdzekļa vadītāja kategorijai jābūt burtiņam E, piemēram:

  • BE (nepieciešama, ja netiek pārsniegti nosacījumi piekabes vilkšanai, kas noteikti B kategorijas transportlīdzekļu vadītājiem).
  • C1E, D1E, CE un DE – nepieciešamas, ja piekabes pilnā masa pārsniedz 750 kg.

9. Kāda ir atšķirība starp piekabi ar bremzēm un bez tām?

Piekabes ar bremzēm visvieglāk atpazīt pēc rokas bremzes kloķa (sarkanā krāsā vai citā krāsā). Bez rokas bremzēm tām vēl ir arī otras bremzes, kuras var atpazīt pēc gumijas uzgaļa. Piekabēm ar pieļaujamo maksimālo masu līdz 750 kg bremzes ir obligātas. Tās kalpo drošībai. Ja vieglā auto vadītājam strauji jābremzē, piekabes bremzes iedarbina bremžu uzlikas, tādējādi ļaujot sastāvam apstāties ātrāk.

10. Kā automašīnā darbojas piekabes ESP?

Vienalga, vai Mercedes-Benz GL vai BMW X5, – mūsdienās ir aizvien vairāk automašīnu ar jau iebūvētu piekabes ESP. Būtībā tas ir parastā ESP papildinājums. Turklāt, kad sakabes kontaktligzdai tiek pieslēgta attiecīgā kontaktdakša, vadības ierīce atpazīst treileri. Ja sākas šūpošanās, mašīnas riteņi tiek attiecīgi piebremzēti, lai sastāvs atkal atgūtu stabilitāti.

Rezumējums

Vissvarīgākais noteikums, lai izvairītos no treilera izslīdēšanas: samaziniet ātrumu. Pie 80–100 km/h sastāvs lieliski turēsies joslā. Protams, ja vadītājs ievēro četrus noteikumus:

  • pieļaujamā kravnesība netiek pārsniegta;
  • piekabes smaguma centrs atrodas zemu, novietots tuvu asij;
  • tiek ievērota slodze uz sakabes punktu;
  • piekabes riepām ir pareizs spiediens.